Skip to content

Promocja – tylko dzisiaj introwertyk 50% drożej

A Ty jak się promujesz? Na przykład w pracy? Twoja marka osobista to nie tylko Twoje portfolio czy strona internetowa. To wszystko to, co ludzie mówią o Tobie, gdy Cię nie ma w pokoju. Jeśli mówią dobrze, to może się to przełożyć na awans i nowe obowiązki. A jeśli jesteś freelancerem to na nowych klientów, którzy będą chcieli skorzystać z Twoich usług. Często niestety nie wystarcza robić świetną robotę. Trzeba też być widocznym, żeby Ci którzy podejmują decyzje wiedzieli co robimy. Dla tych, którzy są na swoim, autopromocja to dowiedzenie się co myślą inni i znalezienie sposobu, aby im pomóc, poprzez danie im informacji i konkretnych narzędzi. Autopromocja to umiejętność. A umiejętności da się nauczyć.

Zastanów się. Czy da się promować produkt, którego nie ma? Raczej nie. Promować można tylko to co istnieje i to co widać. Zatem jak to zrobić?

  • Opowiadaj o swoim biznesie/pracy z perspektywy Twoich wartości.

Zazwyczaj nie mówię dużo, ale uwielbiam opowiadać o tym, co jest jest dla mnie ważne. O tym co sprawia, że o niczym innym nie mogę myśleć, co mogłabym robić cały dzień bez przerwy i nie czuć, że wykonałam jakąś pracę. Gdy o tym opowiadam to mówię głośniej i szybciej, i widzę jak mój odbiorca automatycznie reaguje na to pozytywnie, bo on też widzi, że dzielę się z nim czymś co mnie pasjonuje. Tak się dzieje, gdy mówię o czymś co jest zgodne ze mną. Z moimi wartościami. Jest mi łatwo o tym opowiadać, bo to ze mnie po prostu wypływa i jest dla mnie naturalne. To nie jest coś do czego muszę się przygotowywać, żeby o tym mówić.  Dzięki temu mogę budować markę, w której jestem autentyczna. Cała ta energia, którą wkładam w opowiadanie o tym co robię, zwraca się potem dziesięciokrotnie.

  • Więcej rób, mniej mów.

Jeśli pracujesz w zespole w firmie, to warto wykorzystywać szanse na wprowadzenie zmian w Twojej pracy, które przysłużą się innym. Dzięki temu, pokażesz swoją wartość i nie będziesz musiał sam ‚opowiadać’ o swoich osiągnięciach, bo będą one widoczne dla wszystkich. Seth Godin, guru marketingu, powiedział kiedyś, że ‚autopromocja to błędne stwierdzenie, dlatego że żyjemy w takim czasie, w którym tak naprawdę potrzebujemy promocji od innych’. Nick Vujicic, jest mówcą motywacyjnym, który nie ma rąk i nóg. Nie przeszkadza mu to w podróżowaniu z wykładami motywacyjnymi po całym świecie. Bo dzięki temu, że zmienia status quo i pomaga innym, to oni o nim opowiadają.

  • Zmień perspektywę.

Z czym Ci się kojarzą słowa ‚promocja’ i ‚networking’? Sporej liczbie ludzi z czymś złym.

Jeśli się głębiej nad tym zastanowisz, to autopromocja to tak naprawdę danie znać innym jak im możesz pomóc. A networking to nic innego jak poznanie innych freelancerów, którzy wyznają podobne wartości co Ty i z którymi możesz zbudować system wzajemnego wspierania się.

  • Networking.

Być może za tym nie przepadasz. Być może kojarzy Ci się to z dużą grupą ludzi, koniecznością zdobycia jak największej liczby wizytówek lub stresem związanym z nawiązaniem rozmowy z nieznajomymi. Żeby pokonać te bariery, można przyjść na takie spotkanie z założeniem, żeby nawiązać maksymalnie trzy lub cztery znajomości i zaprezentować się z jak najlepszej strony. Eleanor Roosevelt powiedziała kiedyś, że w marketingu nie chodzi o to, kto najgłośniej krzyczy, tylko o to, żeby zaprezentować się przed właściwymi ludźmi, w taki sposób, który najlepiej pasuje do Ciebie i który najlepiej pokaże innym kim jesteś.

  • Inbound marketing.

Inbound Marketing czyli tzw. „marketing przychodzący”, to takie działania, które sprawią, że Twoi odbiorcy sami będą musieli Ciebie znaleźć. Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, to możesz zacząć pisać bloga, nagrać podcast lub stworzyć ebook. Tym samym nie narzucasz się im, to oni Cię znajdą, gdy będą potrzebować konkretnych informacji.

  • Zaangażuj się społecznie.

Dołącz do grup na Facebooku związanych z Twoją branżą i regularnie się w nich udzielaj. Poznasz dzięki temu sporo ludzi, którzy podzielają Twoje zainteresowania i którzy mogą skorzystać z Twojej wiedzy. Ważne, żeby to co dodajesz do tych relacji miało wartość. Dzięki temu w bardzo subtelny sposób zbudujesz sobie pozycję eksperta, do którego inni będą uderzać z pytaniami.

  • Występuj.

Brzmi strasznie, prawda? Wystąpienie publiczne? Ja? Introwertyk? Tak naprawdę bardzo wielu introwertyków jest świetnymi mówcami. Wystąpienie publicznie czy prezentacja to tak naprawdę często monolog. Dzięki wystąpieniom zbudujesz sobie pozycję eksperta. Warto tutaj pamiętać tylko o tym, żeby umiejętnie zarządzać swoją energią. Samo wystąpienie jest wymagające plus potem pytania od publiczności. Dobrym pomysłem może być rezygnacja ze spotkania po wystąpieniu i zaproszenie słuchaczy do kontaktu mailowego w razie dodatkowych pytań.

  • Dowiedz się jakie inni mają potrzeby i je spełnij.

Biznesy, które powstają i odnoszą sukces to takie gdzie, bo ktoś wpada na pomysł jak spełnić istniejącą potrzebę klienta i potem robi to w świetny sposób.

  • Dziel się tym co myślisz.

Jeśli zatrzymasz swoje pomysły tylko dla siebie to nikt z nich nie skorzysta i ludzie nie poznają się na Tobie i nie zobaczą Twojej wartości.

  • Bądź ekspertem.

Bądź osobą, do której przychodzą inni, gdy nie wiedzą co zrobić.

  • Zrób spotkanie Mastermind.

Zbierz bliższych i dalszych znajomych, którzy mają swoje biznesy i niech każdy opowie o swoich celach zawodowych. Dowiesz się dzięki temu, czy możesz komuś pomóc i być może też zainspirujesz innych do działania.

  • Bądź w social media.

Dzięki obecności w social media możesz budować relacje oraz sprawić, że zostaniesz zauważony (Ty i to co robisz). Zbuduj solidny profil prezentujący Twoje kluczowe umiejętności na LinkedIn.

Podziel się, jeśli robisz coś, czego tu nie zawarłam.